söndag 23 september 2012

Etapp #7 Fontin-Grandalen

Drygt fyra år senare var det idag dags att återuppta mitt projekt; Bohusleden. Det blev inte etapp #1 och #2 som jag funderade på att avverka i fredags utan valde istället etapp #7 då jag idag hade möjlighet att bli upplockad i Grandalen (och då får man passa på, är inte helt lätt att lösa alla etapper med kollektivtrafiken).

Jag tog mig med Grön Express från Göteborg till Kungälv där det var ca 1,5 km att springa upp till starten för etapp #7 som går mellan Fontin och Grandalen. Enligt info på nätet och även på skylten vid startplatsen ska etappen vara 19 km men då det är några mindre justeringar gjorda i sträckningen (i förhållande till hur den visas på Terrängkartan, aktuell för denna etapp är 541 Södra Göteborg) så stannade min GPS-klocka på ca 16 km.


Dagens startplats; Fontin.
Mulet och ca 10 grader var de yttre förutsättningarna, men vädret var inget som påverkade idag - snarare blev jag för varm ganska snart! Första 4 km av etappen är relativt lättlöpta på grusväg/större stigar som är väl underhållna med inslag av några backar som sänkte tempot. Sedan blir leden lite mindre och framförallt mindre efterhållen/färre som använder den. Bitvis var det rejält blött (stigen såg mer ut som en bäck än stig!) och så är den knixig med många rötter som idag då det var blött i marken var ganska luriga. Kanske borde jag valt skor med dubb på då det kändes som om jag halkade runt rätt bra med mina löparskor.

Efter att ha passerat badplatsen vid Romesjön (efter ca 10km) kommer man till ett roligt ställe. Någon har fixat till en ganska festlig rastplats för vandrare:



Man passerar även Dalen, som är en hembygdsgård, efter ca 14 km. Jag fick lite bråttom idag då skjuts väntade på slutet och sprang bara förbi. Men av det jag hann se så är det säkert ett fint ställe att stanna och ta en paus på. Noterade även en skylt om dricksvatten.

Ja, då var jag äntligen igång och jag hoppas verkligen att fler etapper kommer att avverkar i närtid. Vilken som blir nästa får jag se. Kanske gör jag ett försök med #1 och #2 eller så tar jag #6 eller så fortsätter jag norrut från Grandalen - det är kul att ha mycket att välja på!
 


Inga kommentarer: